Beauty School Dropout

Pink Riot - goes FEMBOT Lifestyle!

Nu när jag programmerar så funderar jag på en video tutorial som jag kan göra åt tjejer som är och vill bli programmerare. Det finns coacher som pratar, om att bara göra det. Det finns så mycket projekt i min skalle som skulle kunna bli något. Hur ska jag göra? Jag vill gärna programmera i JAVA och vet det fungerar för både linux, apple och android. Det är min lycka att det är så. Visst är Big Data bra, och programmering i SAS, är rätt spännande, men vill jag jobba i medicinindustrin, nä. Jag vill göra mina idéer till verklighet. Jag har ockås skissat på en barnbok som jag skulle vilja ge ut, och älskar sagan som jag fick läsa, som barn som jag vill göra en bok utav, men det finns alltså ingen känd författare, får man göra så? Jag vet inte, men jag har ritat lite och vill skisserna skall målas med vattenfärger, så har ju köpt akvarellfärger, men funderar på om jag inte skulle nog kanske lämna teckningarna svartvitta? Och göra det enkelt. Jag kan till exempel, bara göra en rosafärgad, del av min blogg som handlar om det som jag lär mig varje dag! Som nu när jag lärde mig installera JAVA. Skulle jag istället för att göra en video, kanske bra bara göra en tutorial i min blogg, som en kategori. Ja ni ser hur tankar och känslor går. Jag vet att det inte är samma sak att födas med fel kön. Det har jag fått uppleva hela livet. Det räcker som bevis.

 

Tutorial nr 1:

Objektifiering. Vad är objektifiering? Ja. Faktum är att de flesta riktigt duktiga programmerare, ägnar mera tid åt att objektifiera världen, än att tänka "syntax". Syntax kommer av sig själv. Syntax är alltså hur man skriver ett program och vad som ska stå i programmet. Men för att du ska kunna skriva en bra syntax med så lite kod som möjligt och samtidigt så koncist som möjligt, så behöver du alltså "objektifiera". Att objektifiera betyder, att du tar saker som finns i verkliga livet, och tänker dig dem som i "ett program". En bil tex: Vad innehåller den? Två par hjul. En motor. En karross. En ratt. Vad mera, osv. När man objektifierar verkligheten blir det lättare att skriva kod, om du tex skall skriva kod om en bil, som finns tex i ett datorspel, då måste du veta om samtliga komponenter som den här bilen kommer att innehålla. Du planerar din kod. Du planerar din kod, när du sover på saken, när du dagdrömmer, när du är på dass osv. Vilka flera egenskaper på en bil kommer du på när du tänker "bil"? Jag tänker direkt, färg: PINK. ROSA. Ögonfransar. Det känns bra med färgen rosa. I detta kapitel kommer vi också att prata om "Technical Debt".

Technical Debt. Det heter alltså teknisk skuld, vad är skuld inom tekniken för något? Jo. Det innebär helt enkelt att du måste tänka logiskt. Det hjälper inte att sätta sig ner och bara programmera en bil, utan att veta vad som finns bakom. Förutom att objektifiera bilen, måste du också få en förståelse för hur du skall skriva din kod, på ett logiskt vis. Tänk om en slarvig programmerare skriver en kod utan att ha tänkt till? (Nästa person som läser din kod kommer då inte förstå någonting även om programmering är logiskt) Ja. Då kommer det att kanske fattas, något som är så viktigt som hjul eller något annat som man inten tänkt på. Tänk om din uppgift var att programmera en rosa limosin och du har objektifierat att framljusen har ögonfransar? Ja. Så får man skriva programmet på det viset, men om du glömde att planera ögonfransar, så kanske bilen blir bara tråkigt rosa. Vi vill ju ha det så lyxigt som möjligt med vår limo och våra framtida karriär inom programmering som big shot-självständiga progressiva kvinnor? Eller hur?

Technical Debt, innebär helt enkelt att man planerar ens kod ordentligt, att man intenderar, att intendera betyder att man inte skriver slarvig kod, om någon annan programmear ett program om en limo, men du inte hittar i koden, och inte kommenterar din kod på ett tydligt sätt, vad kan du göra? Som exempel: Jag vet en vän till mig som fick en kod, som han skulle fixa till lite, en kod som var så slarvigt skriven, att den inte fungerade i systemet. Man måste tänka grundläggande med andra ord. Grundläggande "tänk" och logik är a och o inom programmering. Min vän fick uppgiften att fixa till koden. Han intenderade, han tog bort onödiga kodbitar, han lade till och egentligen så gjorde han om HELA koden hela programmet åt ett lite större företag; Vilket visade sig i systemet, att programmet hade fungerat som ett intåg till företagets Globala sammanhang i ekonomin. Det vill säga. Tänker du inte igenom din kod, och vet vad komponenter är till, om du inte har koll på de mest grundläggande komponenter (Det är därför det är bra att kunna teori med, mer än bara syntax), så kan det straffa sig, med den då, sk technical debt. Den tekniska skulden som min vän ordnade upp åt detta mindre företag genom att göra om hela koden och snygga till systemet, gjorde att företaget kunde komma ut internationellti den globala marknaden och han fick en anställning som en riktig big shot, och det är det vi vill tjejer eller hur? Vi tjejer som programmerar är och ska va big shotar och shoppa hur många handväskor och läppstift vi vill, inga män ska sätta sig över en för det jobb man gör. En penis gör dig inte till en bättre eller sämre människa, men faktum är att vi kvinnor måste supporta varandra, och våra män som supportar oss.

Att kunna teorin är viktigt också. Du kommer behöva samarbeta med kollegor, som kommer att ställa frågor, de kommer att kommentera varandras kod och jobb och terminologin inom det du gör blir således viktigt, och du kommer att ingå i ett sk "scrum team". Scrum är en ny mycket klokare sätt att jobba på, än när man bara slänger fram en idé, som går från null til slutet. Scrum innebär helt enkelt ett möte, med de övriga i samarbets teamet, som samtalar om och redovisar för varanda om designprojektets framgång (Med hjälp av post it lappar) och motgång. Framgång och motgång är viktigt att sammanfatta, då vet man vad man kan göra istället. Många företag har börjat anamma Scrum, jämfört med en linjär väg till slut produkten, som var den vanligaste metoden tidigare. Den linjära vägen till en slutprodukt, kan leda till att man planerar fel från början. Scrum låter en istället att gå fram och tillbaka, design är precis som livet. Livet är inte rakt som spikat, det är det inte för någon. Det går upp och ner och fram och tillbaka. Scrum har inneburit också att "Produktägaren", alltså den som beställt programmet, kan ställa krav, och säga vad man kan ändra, och vad man kan förbättra. Scrum är en modern teknik till frisk kommunikation, som tydliggör vad projektet handlar om.

Så nu har vi avhandlat objektifiering. Testa att titta dig omkring: Vilka saker finns runt omkring dig nu? Hur kan du objektifiera dessa, vilka är dess komponenter och innehåll? Teknisk skuld. När du objektifierat färdigt, och sovit på ditt projekt och dagdrömt om ditt favoritprojekt, hur kan du skriva snygg kod, som är intenderad ( Intenderad betyder bara att koden är skriven med "en mall av vågor" där man ser tydligt vad som är vad. Och inte minst att man kommenterar på rätt sätt). Tänk inte så mycket på syntaxen, den kommer av sig självt: JAG brukar säga, syntax är som Harry Potter. Ja. Om man kan ens kod, så förvandlar man världen, på rätt sätt. Syntax är som en Harry Potter film, du måste behärska det, men känn ingen oro, syntaxen kommer av sig självt, när man planerat och skrivit kod i några månader, så kommer det av sig självt. Grundläggande och logiskt tänkande är viktigare, utan dessa kan du inte skriva syntax. Om du kommer till en YH utbildning med programmering, så kommer man förmodligen gå igenom Scrum mera ingående. Att ta viktiga beslut är bra, man har scrum möten varje morgon med post it lappar, som man skriver ner positiva, negativa och andra ting man kan tänka på, eller ändra på och förbättra i ett "scrum team", som det heter på reklambransch jobb. Vad tycker du om min första tutorial?

Kommentera gärna. :)

Comments

Loading comments...
Show all comments
Form is loading